Probeer Medikad
3 maanden gratis!
Of maak gebruik van onze online demonstratie

Logopediepraktijk starten

Een eigen logopediepraktijk starten vraagt voorbereiding en tijd. MadeWare helpt regelmatig logopedisten die in de opstartfase zitten van een eigen praktijk. Omdat we vaak vragen krijgen over registraties, contracten, declareren en de administratie, hebben we een checklist gemaakt. Waar moet u op letten als u een logopediepraktijk start?

EPD software Medikad: ideaal voor startende logopediepraktijken

U heeft in ieder geval een EPD administratieprogramma voor logopediepraktijken nodig. Welke software bij u past, hangt af van uw voorkeuren. Medikad is de ideale EPD software voor startende logopediepraktijken. Het biedt een flexibel EPD, een handige declaratiemodule, en koppelingen met boekhoudpakketten. Op Medikad-voor-Logopedie leest u meer.

afbeelding

Checklist voor startende logopediepraktijken:

1

Maak een ondernemingsplan

Hierin beschrijft u hoe u uw eigen logopediepraktijk gaat opzetten. U geeft antwoord op deze belangrijke vragen:

  • Hoe gaat uw onderneming er uitzien? Neemt u personeel aan, of doet u alles zelf?
  • Welke vaardigheden heeft u die u een goede ondernemer maken ?
  • Wat maakt uw logopediepraktijk uniek?
    – een specialisme, zoals afasietherapie, of een generiek aanbod
    – biedt u in uw praktijk alleen logopedie of ook andere paramedische zorg
  • Waar gaat u de praktijk vestigen ? Denk hierbij ook aan de wensen en eisen t.a.v. uw behandelruimte, de apparatuur die u nodig heeft, en bereikbaarheid.
  • Wat kosten uw behandelingen?
  • Hoe komt u aan klanten ?
  • Heeft u voldoende startkapitaal? Hoe gaat u de financiering regelen, als uw eigen middelen onvoldoende zijn?
2

Kamer van Koophandel

De Kamer van Koophandel (KvK) is het handelsregister waar alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland zich moeten inschrijven. Bijkomend voordeel is dat u na het aanmelden bij de KvK direct bent aangemeld bij de Belastingdienst.

3

Kwaliteitsregister Paramedici

Logopedisten zijn niet wettelijk verplicht zich te registreren in het Kwaliteitsregister Paramedici. Zorgverzekeraars verlangen echter steeds vaker dat u wél kwaliteit geregistreerd bent, bijv. om declaraties te kunnen indienen. Registratie in het Kwaliteitsregister Paramedici betekent dat u voldoet aan de opleidingseisen van de Wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en de door uw beroepsgroep gestelde kwaliteitseisen. U heeft overigens geen BIG registratie nodig.

4

AGB-Code

Om te kunnen declareren naar een verzekeraar of wanneer de patiënt de factuur zelf wilt indienen bij de verzekeraar dient u een AGB-code (Algemeen Gegevens Beheer) aan te vragen. Met deze code kunt u zich o.a. identificeren bij de zorgverzekeraars. Ook om een contract te krijgen bij een verzekeraar heeft u de AGB-code nodig. Vraag de code aan op vektis.nl/agb-register. De gemiddelde wachttijd voor het aanvragen van een nieuwe AGB-code ligt tussen de 1 tot 2 weken.

5

Vecozo

Als u wilt declareren naar de verzekeraars heeft u een VECOZO-certificaat nodig. VECOZO is het communicatiepunt die de declaraties tussen zorgverlener en verzekeraar verzorgd. Een certificaat is een digitale sleutel waarmee u toegang krijgt tot de beveiligde delen van de website van VECOZO.
Er zijn twee soorten certificaten, namelijk een persoonlijk en een systeem certificaat. Wij adviseren u beide aan te vragen. Dat kan hier. Er zijn geen kosten aan verbonden.

  • Persoonlijk certificaat: Dit certificaat wordt persoonsgebonden uitgegeven. De gebruiker kan er rechtstreeks via de website van VECOZO mee inloggen.
  • Systeem certificaat: Met dit certificaat is het mogelijk om Medikad te koppelen met VECOZO
6

Gaat u rechtstreeks declareren aan de verzekeraar, dan dient u met de verschillende verzekeraars een contract af te sluiten. In Nederland kennen we 10 verzekeringsconcerns, waar alle losse verzekeraars (labels) onder vallen. Via onderstaande links komt u direct op de juiste landingspagina van de verzekeraar terecht.

U kunt er ook voor kiezen om als vrijgevestigde te gaan werken. Beroepsvereniging NVLF beantwoordt een aantal vaak gestelde vragen hierover.

7

Handige koppelingen

  • Zorgmail: Met ZorgMail is het mogelijk om op een beveiligde wijze te communiceren met uw patiënt en de verwijzer/huisarts.
  • MijnZorgaanbieder: Met MijnZorgaanbieder kunt u geautomatiseerd afspraakbevestigingen en -herinneringen versturen aan uw patiënten, per e-mail of sms. Verlaag zo het aantal vergeten afspraken, en de verloren tijd in uw agenda.
  • Google Agenda: Het is mogelijk om uw agenda in Medikad en Google Agenda met elkaar te synchroniseren. Uw afspraken en activiteiten zijn zichtbaar op uw telefoon/tablet. U kunt ook nieuwe afspraken vanaf uw telefoon maken. Deze verschijnen vrijwel direct in Medikad als activiteit. Deze activiteit kunt u gemakkelijk omzetten naar een afspraak.
8

Verzekeringen / juridisch

Als logopedist heeft u te maken met een aantal specifieke (zorg)wetten. Welke wet- en regelgeving van toepassing is, leest u op deze pagina. Naast dat u patiënten behandelt, runt u ook een bedrijf – uw praktijk. Verzekeringen die van toepassing zijn wanneer u een eigen logopediepraktijk start:

  • bedrijfsaansprakelijkheid
  • beroepsaansprakelijkheid
  • arbeidsongeschiktheid
  • ongevallen
  • rechtsbijstand
9

Algemene voorwaarden

Ook is het belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Hierin beschrijft u bijvoorbeeld de aansprakelijkheid, betalingsvoorwaarden en de procedure rondom klachten, die u in uw praktijk wilt gaan gebruiken.

10

Patiënttevredenheidsmeting

De PREM (Patient Reported Experience Measure) is om de transparantie in de prestaties van zorgaanbieders te bevorderen. De PREM bestaat kortweg uit een vragenlijst die de patiënt na minstens twee behandelingen kan ontvangen. In sommige contracten van de verzekeraar staat dat u de vragenlijst moet versturen via leveranciers van PREMs zoals MediquestQDNA en Qualiview.

11

Informatie bij uw beroepsvereniging

Uw beroepsvereniging biedt veel praktische informatie vinden over het starten en voeren van een eigen praktijk. De NVLF biedt uitgebreide informatie op hun website over het opzetten en voeren van een eigen praktijk.

!

De administratie

Bij het starten van uw eigen logopediepraktijk krijgt u te maken met veel administratieve zaken zoals afspraken vastleggen, facturatie, verslaglegging van patiëntbehandelingen, de juiste codes voor de verzekeraars en de gehele financiële praktijkadministratie. MadeWare heeft veel ervaring met logopedisten die een eigen praktijk starten, en helpt u graag op weg. Bel ons gerust voor een oriënterend gesprek.

Probeer onze administratiesoftware Medikad nu drie maanden gratis en vrijblijvend met onze proefversie, of  volg een live-online demonstratie met een van onze medewerkers.

Geraldine Otter
Geraldine OtterFysiotherapeut
Lees verder
"Na het bekijken van de website heb ik de proefversie aangevraagd en met name de helpdesk heeft me doen besluiten door te gaan met Medikad. Ik weet zeker, hoeveel klanten MadeWare ook krijgt, het bedrijf blijft oog houden voor de kleine ondernemers en het persoonlijke aspect.”
Pauline van Jaarsveld
Pauline van JaarsveldLogopedist
Lees verder
"Heb je een vraag of wil je iets aanpassen in Medikad, dan bel ik gewoon met de helpdesk. Die zijn altijd bereid om met je mee te denken, en zoeken naar oplossingen – ook als het maatwerk is. En passen het dan voor je aan! Ik houd altijd een heel positief gevoel over na zo’n gesprek: ze zijn eerlijk en transparant in wat er kan, en supervriendelijk.”
Andrea van der Sluis
Andrea van der SluisFysiotherapeut
Lees verder
“Wat betreft de helpdesk, daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn, die is gewoon super. De personen van de servicedesk zijn allemaal vriendelijk. Toen ik het programma nog niet goed kende, werd er alle tijd voor me genomen. Maar ook wanneer ik nu bel, wordt er meteen met mij meegekeken.”​
Jan van den Berg
Jan van den BergPsycholoog
Lees verder
Onze psychologiepraktijk werkt al jaren met Medikad. Ik moet er niet aan denken om zonder het programma te werken. Het zorgt voor structuur in onze EPD-administratie – wat erg fijn is bij een grote praktijk als de onze, alle dossierinformatie is makkelijk te vinden en op te zoeken. Medikad is aanpasbaar aan ónze manier van werken. Het MadeWare-team is ontzettend flexibel en blijft Medikad doorontwikkelen voor ons psychologen.”
Previous
Next